SJUKDOMAR

HÄST PPID

Pituitary pars intermedia dysfunction, eller på svenska mer…Cushing’s syndrom- en ämnesomsättningssjukdom där hypothalamus och hypofysen drabbas av sjukdom som sedan gör att hästen producerar för mycket ACTH hormon.

En häst med förhöjda ACTH nivåer kommer mer eller mindre att drabbas av några eller något av följande sjukdomstillstånd

•Onormal pälstillväxt. Lång, tunn och ibland lite lockig.

•Muskelförtvining (muskelatrofi) och förändrade fettdepåer. Typ, hängbuk, tappar muskler över bakdel och rygg. Kan samla fett över ögonen. Ökad törst och urinering.

•Ökad fångrisk. En häst med PPID beghöver kanske bara gå på gräs 1-2 timmar för att utlösa fång medan en “frisk” häst kan beta flera dagar utan att utlösa fång.

Denna sjukdom drabbar främst äldre hästar men vi ser att vissa hästar redan vid 8 års ålder kan utveckla sjukdom. Vanligast är dock hästar från 15 år och uppåt.

Det går bra att läsa mer om PPID när du klickar på länken längst ner här I texten.
Just nu (kampanj Langhastliv.se) går det även att ladda ner en gratis “voucher” (remissblankett inkl undersökning) för kontroll av hästens ACTH värden vid tex “seniorkontroll” eller annan undersökning här hos oss.

Ladda ner voucher här

Läs mer om PPID på Langthastliv.se här