Vaccination häst S

Har din häst PPID?

HÄST DIARRÉ ELLER LÖS MAGE
« Läs övriga sjukdomar: Häst | Hund | Katt

Diarré och lös avföring kan bero på en tillfällig störning i bakteriefloran och det kan behövas tillskott i form av probiotika, prebiotika och andra ämnen som tillför tarmen den hjälp som behövs för att komma i balans igen.
Hästen är en grovtarmsjäsare och är känslig för bakteriell feljäsning i grovtarmen som tex socker, bakterier mm kan orsaka.
Giftiga ämnen kan bildas och återresorption av vatten från grovtarmen kan störas. Även andra faktorer kan störa återresorptionen av vatten och ge lös avföring / diarré.

Det finns en rad produkter på marknaden. Här på kliniken eller i vår webbshop kan du köpa Ensilage Balans - NAF, Gut Balancer - Protexin, Quick Fix - Protexin och Yea-Sacc - Svenska Foder.
Gut Balancer
Innehåller probiotika, prebiotika och jäst.Den granulerade formulan innehåller nyttiga mikroorganismer som påträffas i tarmen hos friska hästar och specifik näring till dessa så att mikrobakterierna direkt då de kommer till hästens tarm kan börja föröka sig och växa till och konkurrera ut de skadliga bakterier som orsakar den tarmstörning och diarre som hästen behöver behandlas för.

Produkten är utformad för tillfälliga tarmstörningar såväl som tillskott till den dagliga utfodringen för att bibehålla en normal tarmfunktion.
Doseringen är 20g per dag till hästar med mag/tarmstörning och 10g per dag som underhållsbehandling.

Quick Fix
Probiotika och prebiotika. Pastatuben innehåller nyttiga mikroorganismer som påträffas i tarmen hos friska hästar och specifik näring till dessa så att mikrobakterierna direkt då de kommer till hästens tarm kan börja föröka sig och växa till och konkurrera ut de skadliga bakterier som orsakar den tarmstörning och diarre som hästen behöver behandlas för.

Quick fix är tillverkad för att användas till hästar som behöver
en snabb etablering av en hälsosam tarmflora.
Dosera 5 ml per dag i 6 dgr under det akuta stadiet.

Ensilage Balans, Haylage Balancer
Hösilage balans är ett unikt fodertillskott för hästar med mag/tarm störningar. Ges dagligen för att balansera hästens ensilagebaserade diet och optimera mag/tarm-funktionen.
Ensilage Balans innehåller en unik kombination av pro och prebiotika, aminosyror, bentonitlera och specifika mineraler för att hjälpa till i underhållet av en frisk magtarmfunktion.

Ensilage Balans tillhandahålls i pulver form.
Hästar > 600 kg: 80 gr/dag (4 dosmått)
Hästar: 400 - 600 kg: 60 gr/dag (3 dosmått)
Ponnyer ca 20 gr/dag (2 dosmått)

Tarmstörningar hos häst kan även bero på andra orsaker. Rådgör alltid med veterinär då du behöver hjälp antingen via rådfrågning eller undersökning av din hästs tarmstörningar.
www.svedvetbutiken.se
« Tillbaka till föregående sida
« Läs övriga sjukdomar: Häst | Hund | Katt

www.svedvet.se