Kastration hankatt
Hankatternas hudsår är så små att de inte ens behö
» Läs mer här

Hitta hit
Om oss
Blanketter
Kurser
Länkar

Aktuellt
Efter betes-vetcheck

Fång vetcheck

DIARRÉ ELLER LÖS MAGE HOS HÄST
« Läs övriga sjukdomar: Häst | Hund | Katt

Diarré och lös avföring kan bero på en tillfällig störning i bakteriefloran och det kan behövas tillskott i form av probiotika, prebiotika och andra ämnen som tillför tarmen den hjälp som behövs för att komma i balans igen.
Hästen är en grovtarmsjäsare och är känslig för feljäsning i grovtarmen som tex socker kan orsaka.
Giftiga ämnen kan bildas och återresorption av vatten från grovtarmen kan störas. Även andra faktorer kan störa återresorptionen av vatten och ge lös avföring / diarré.

Det finns en rad produkter på marknaden. Här på kliniken kan du köpa GNF, Bio-Premium, Pro-Paste och KRAFFT´s Mag-Tarm.
Bio-premium
Innehåller probiotika, prebiotika och jäst. Pelletsen innehåller nyttiga mikroorganismer som påträffas i tarmen hos friska hästar och specifik näring till dessa så att mikrobakterierna direkt då de kommer till hästens tarm kan börja föröka sig och växa till och konkurrera ut de skadliga bakterier som orsakar den tarmstörning och diarre som hästen behöver behandlas för.

Produkten är utformad för tillfälliga tarmstörningar såväl som tillskott till den dagliga utfodringen för att bibehålla en normal tarmfunktion.
Doseringen är 20g per dag till hästar med mag/tarmstörning och 10g per dag som underhållsbehandling.

Pro-Paste
Probiotika och prebiotika. Pastatuben innehåller nyttiga mikroorganismer som påträffas i tarmen hos friska hästar och specifik näring till dessa så att mikrobakterierna direkt då de kommer till hästens tarm kan börja föröka sig och växa till och konkurrera ut de skadliga bakterier som orsakar den tarmstörning och diarre som hästen behöver behandlas för.

Pro-paste är tillverkad för att användas till hästar som behöver
en snabb etablering av en hälsosam tarmflora.
Dosera 5 ml per dag i 6 dgr under det akuta stadiet.

GNF
GNF är ett unikt fodertillskott för hästar med mag/tarm störningar. GNF underlättar för tarmens upprätthållande av optimal funktion, samt maximalt utnyttjande av fodret.
GNF innehåller en unik kombination av prebiotika, aminosyror, sjögräsextrakt, kaolinlera och specifika mineraler för att hjälpa till i underhållet av en frisk magtarmfunktion.

GNF tillhandahålls i pelleterad form. Vuxen häst: 50 g två gånger per dag. Ponny 25 g två gånger per dag.

Tarmstörningar hos häst kan även bero på andra orsaker. Rådgör alltid med veterinär då du behöver hjälp antingen via rådfrågning eller undersökning av din hästs tarmstörningar.
« Tillbaka till föregående sida
« Läs övriga sjukdomar: Häst | Hund | Katt

www.svedvet.se
Förboka ditt besök per telefon, säkrast