SJUKDOMAR

HÄST EMS

EMS eller Ekvint metabolt syndrome är en vällevnadssjukdom som utvecklas hos hästar med långvarig övervikt. Ser du de typiska fettkuddarna skall du bli uppmärksam. Det är stor risk att dessa hästar utvecklar en störning i sin insulinproduktion och i sin möjlighet att reglera sitt blodsocker. Pågrund av den störda insulinregleringen löper hästen en mångdubbelt ökad risk för fång

Sjukdomen är snarlik den hos oss människor relativt vanliga typ 2-diabetes som även den utvecklas vid övervikt och minskad motion.
Positivt är att sjukdomen inte är kronisk utan botbar och att du som hästägare med kunskap och provtagning med en dietanpassad utfodring och välavvägd rehabplan kan få sjukdomen att läka av.

Här på kliniken kan vi hjälpa dig med en Oral Glukos Toleranstest (OGT) för att med stor säkerhet ställa diagnosen.

Det är alltid mer tillfredsställande att kunna hjälpa dig och din häst före fång utvecklas så ser du de tidiga tecknen med "fettdepåerna" är det bättre att göra en OGT för mycket än för litet.

Har hästen drabbats av fång redan får du självklart hjälp med både fång och utredning av eventuellt bakomliggande sjukdomar för att kunna använda din häst i arbete igen.